תקרות גבס מיוחדות

כל מה שצריך לדעת על תקרות גבס מיוחדות

אחד החידושים היותר משמעותיים בתחום הבנייה ועיצוב הפנים בעידן המודרני, טמון בעובדה שנכון להיום אפשר לייצר מגוון רחב של עיצובים וקונסטרוקציות, שיכול לשנות מהקצה אל הקצה את המראה ואת האווירה בחלל הפנימי בבית או בעסק.

זאת, תוך השקעה מינימלית, הן האופן כללי והן ביחס להשקעה הצפויה, אם וכאשר מבצעים שינוי קרדינלי במבנה, שכרוך בין השאר בשבירת קירות ושינויים הנדסיים משמעותיים. השינויים כאמור אפשריים, באמצעות בנייה בגבס שהוא אחד החומרים המוכרים ביותר מצד אחד, ואשר הטכנולוגיות החדשות של העידן המודרני הפכו אותו להרבה יותר איכותי ונוח לשימוש ממה שהיה בעבר. תקרות גבס מיוחדות וקירות גבס מאפשרים לשנות את המראה ואת ההרגשה הכללית בעת השהייה בחלל המעוצב.

בנוסף, ניתן לבצע באמצעות עבודות גבס אחרות מגוון רחב של שינויים, שהם יותר אסתטיים מאשר מבניים. מה זה בעצם גבס ואיך הוא הפך למרכיב משמעותי בשיפוצים מצד אחד, ובעיצוב החלל הפנימי במבנה מצד שני? מהן בעצם תקרות גבס מיוחדות ומה המשמעות שלהן בהליך העיצוב? אילו סוגים של תקרות גבס קיימים ומה השימושים של כל אחד מהם? למה תקרות הגבס עדיפות לצורך העיצוב מבניית תקרה חדשה לנכס? מה חשב לדעת לפני שניגשים לתכנון ובנייה של תקרות גבס מיוחדות?

כדאי לקרוא – במאמר שלפניכם נסקור בהרחבה את נושא עבודות גבס מיוחדות, בדגש על תקרות גבס והיתרונות שלהן.

או השאירו פרטים

מה זה תקרות גבס מיוחדות – קצת היסטוריה

לפני שנעבור לחלק העיקרי של המאמר, שזה אומר תקרות גבס מיוחדות, מצאנו לנכון לדבר על הגבס ועל התפקיד ההיסטורי שלו. ככל שהדבר עשוי להפתיע, הגבס נמצא בשימוש מזה מאות, ואולי אפילו אלפי שנים. בחפירות ארכיאולוגיות במצרים, התגלו מומיות עטופות בגבס. המומיות הללו השתמרו בצורה נפלאה באמצעות מלח, שהיה מצוי השפע על גדות הנילוס, ובאמצעות חומרים אחרים. עטיפת הגבס אפשרה לשמר את המומיות בצורה איכותית, ומה שעזר להשיק תוצאות מעולות היה, כמובן, מזג האוויר במצרים שהוא ביסודו יבש ונטול משקעים. נוסף על מומיות הגבס, יש גם הוכחות לכך שהמצרים הקדמונים הכירו את התכונות הייחודיות של גבס, ועשו בגבס שימוש דומה מאד לזה שנהוג גם בימינו אלה – קיבוע חלקי גוף, במטרה לשפר את איחוי השברים. כבר אז הבינו רופאים מצרים קדמונים שמדובר בשיטה מעולה. אבל אי אפשר לצפות לפחות מזה, מרופאים שידעו גם להכין שיניים תותבות מעצמות מסוימות.

מה הופך את התקרת גבס למיוחדת

הגבס עצמו הוא מינרל רך המורכב מסידן וסולפט. (הנוסחה הכימית שלו היא CaSO4.½ H2O). היתרון המשמעותי של הגבס טמון בקלות היחסית שבה ניתן לעצב אותו ולייצר ממנו מגוון רחב של עיצובים, ואפילו מוצרים פרקטיים. יחד עם זאת, מדובר במלאכה הדורשת מקצועיות ומיומנות, אחרת התוצאות עלולות להיות בלתי איכותיות בעליל. להלן השימושים האפשריים בגבס:

 

  • קירות גבס: למעשה, המוצר הפרקטי והמעשי ביותר שאפשר לייצר באמצעות גבס, הוא קירות הגבס. הקירות כאמור הם למעשה לוחות המיוצרים מאש במפעל, ומועברים לאתר שבו הם אמורים להיות מורכבים. קירות הגבס יכולים להיות רגילים, קו קירות מבודדים באמצעים שונים, המאפשרים להם להפוך למבודדים מבחינה אקוסטית. באמצעות הגבס המבודד ניתן לבנות חללים מבודדים לחלוטין מרעשים, כאשר את העיצוב משלימות תקרות גבס מיוחדות אשר הופכות את החלל הפנימי המדובר למבודד לחלוטין. הקירות מחוברים לקירות של המבנה עצמו באמצעות פרופילים מפלדה מגלוונת. החיבורים הללו מחברים בין קירות הבטון של המבנה, שלרוב הם הקירות החיצוניים, לבין קירות הגבס המחלקים מחדש את החלל הפנימי.

 

  • עיצוב בגבס: נוסף על בניית קירות, אפשר לעשות בגבס שימוש לצרכי עיצוב הפנים במבנה. למשל – בניית מזנוני גבס, ומבנים דמויי תנורים או אח מגבס. כמו כן אפשר לעשות בו שימוש לשיפור ושינוי המראה, באמצעות קרניזים ומרכיבים עיצוביים אחרים. למעשה, קשה למצוא חומר שהוא איכותי יותר ומאפשר תוצאות טובות יותר מבחינת העיצוב, מאשר הגבס. ממד נוסף של שימוש בגבס נודע לאפשרות להסתיר חיווט וחיבורים חשמליים, מה שמשפר את האפקט האסתטי בחלל המעוצב.

 

  • בניית תקרות גבס מיוחדות איכותיות: אחד המרכיבים החשובים בעיצוב פנים, הן בבתים פרטיים והן במבנים עסקיים, הוי עיצוב התקרה. בחלק מהמקרים מדובר בעצוב שהמטרה שלו אסתטית מעיקרה, ואז הגבס הוא ללא ספק האמצעי הטוב ביותר להשגת המטרה. כאשר מוסיפים על התקרה המעוצבת גם תאורה מתאימה, הדבר עשוי לשנות לחלוטין הן את המראה והן את ההרגשה הכללית של כל מי ששוהה בחלל המעוצה. ואולם יש מקרים שבהם תקרות גבס מיוחדות מאפשרות ליצור או להשלים את הבידוד של החלל הפנימי, הן מפני רעשים והן מפני הפרעות אחרות.

 

בעלי נכסים המעוניינים לשפץ אותם ולבצע חלוקה מחודשת של החלל הפנימי בנכס, עשויים לגלות כי הגבס הוא החומר הנכון והיעיל ביותר לצורך כך. במקום לשבור קירות ולבנות קירות חדשים, מה שמחייב אישור מהנדס, אפשר להסתפק בבניית קירות חדשים ובחלוקה מחודשת של החלל הפנימי, בהתאם לצרכים. זאת, כמובן. תוך הסתייעות במומחה שיוכל לתכנן את השינויים ולהוציא לפועל את התוכניות. מה שיפה בבניית קירות וכן תקרות גבס מיוחדות הוא שאפשר, בתום תקופה מסוימת ואם מתעורר הצורך בכך, לפרק את כל עבודות הגבס או לערוך שינויים משמעותיים, מבלי להשפיע כלל ועיקר על המבנה וללא צורך בקבלת אישורים הנדסיים.

 

באילו מבנים ניתן לבנות תקרות גבס מיוחדות

בדרך כלל, בנייה של תקרות גבס מיוחדות אפשרית בכל מבנה. יחד עם זאת, במרבית המקרים מדובר במבנים מסחריים, או בבתים פרטיים שהשטח שלהם גדול. בדרך כלל, תכנון של תקרות גבס מיוחדות מהווה חלק מתכנון העיצוב הכללי במבנה. לפעמים מדובר במבנה משרדי, שבו יש חשיבות רבה לאקוסטיקה ולמניעת רעשים מיותרים. גם בתכנון חללים משותפים יש חשיבות לבניית תקרות גבס מעוצבות, נוסף על הקירות המפרידים בין חללי העבודה השונים. אם המבנה משמש לצורך הרצאות, לימודים או השתלמויות, החשיבות של התקרות האקוסטיות מגבס היא רבה, משום שמניעת רעשים מיותרים היא מרכיב משמעותי בהצלחה של כל השתלמות, קורס או תכנית לימודית באופן כללי.

אם יש לכם עניין בבניית תקרות גבס מיוחדות או ספריה מגבס במבנה שלכם, זה המקום הנכון עבורכם. צרו קשר כבר כעת והקבלן גבס שלנו יוכל לייעץ, לכוון ולסייע לכם להגיע לתוצאות איכותיות ולמראה הנחוץ לכם.

או השאירו פרטים

תקרות גבס מיוחדות

מה המשמעות של תקרות גבס מיוחדות מבחינה עיצובית

כאשר מעצבים חלל פנימי כל שהוא, בין אם בבית פרטי ובין אם במבנה עסקי, מסחרי, או משרדי, חלק ניכר מהתוכניות מוקדש לבנייה ולעיצוב של התקרה בעסק.

לפני שנכנס לשימוש הגבס לצורך הבנייה של תקרות גבס מיוחדות, כל שינוי בתקרה חייב עבודה רבה, לצד השקעה מרובה של מאמץ, ממון ותשומת לב. זאת משום שבנייה של תקרה קשורה בקשר בל יינתק למבנה הכללי, וכל שינוי מחייב אישורים הנדסיים ומעקב של בעלי מקצוע, שזה אומה מהנדס או אדריכל, לאורך כל הליך הבנייה. מנגד, בנייה של תקרות גבס מיוחדות אמנם דורשת מידה רבה של מקצועיות, אבל איננה מחייבת אישור הנדסי מיוחד. עם זאת, היא כן מחייבת עמידה בתקני בטיחות, על מנת למנוע התפרקות של התקרה ונזק לנוכחים בחדר.

מי שבוחן את עניין העיצוב באמצעות עבודות גבס, בדגש על בניית תקרות גבס מיוחדות, מגלה במהירה שיש מבחר לא קטן של אפשרויות. להלן חלק מהאפשרויות לבניית תקרות מיוחדות מגבס:

  • תקרת גבס עם לוחות: מי שמעונים לשנות מהבסיס את המראה וההרגשה של מי ששוהה בחלל פנימי כל שהוא במבנה, כל מה שהוא צריך לעשות הוא לשנות את התקרה. שינוי בתקרה עשוי להתאפשר באמצעות יצירת הנמכה, או יצירת חיפויים ועיצובים לתקרה. בשלב הראשוני המעצבים מתכננים את האופי של התקרה ומתאימים את התוכניות לדרישות ולהעדפות של בעלי הנכס. בשלב השני, שהוא השלב הראשון של הבנייה למעשה, נבנה השלד של התקרה, או הקונסטרוקציה שלה. השלד עשוי מפרופילים, המהווים את הבסיס לתקרה ומשמרים את החוזק שלה למעשה. בתום בניית הקונסטרוקציה, מתקינים המומחים לדבר את לוחות הגבס על גבי הפרופילים. תקרות גבס מיוחדות מהסוג האמור הן חזקות, ומהוות בדרך כלל ברירת מחדל בבניית תקרות גבס.

 

  • תקרה מאריחי גבס: תקרות גבס מיוחדות מהסוג האמור מהוות פריצת דרך מבחינה אסתטית. מדובר בתקרות חזקות מצד אחד ויציבות, ומצד שני התקרות הללו מאפשרות גישה למערכו שונות שנמצאות בין תקרת הגבס המונמכת לתקרה האמיתית של הנכס. לרוב, תקרות כאלה מותקנות כאשר מעליהן מותקנות מערכת צינורות, חיווט של מערכות חשמל או מערכות כיבוי אש, כשהמטרה שלהם היא בעיקר אסתטית. מסכי טלוויזיה או מכשירים חשמליים אחרים מודבקים לקירות ולכאורה הם פועלים ללא קשר לחיווט, כאשר החיווט והיסודות שעליהם מותקנים המכשירים הללו פשוט מוסתרים מעל תקרת הגבס או מאחורי קירות גבס מעוצבים.

 

  • תקרות אקוסטיות מלוחות גבס מחוררים: מדובר בתקרות ייחודיות מאד, הן מבחינת המראה והן מהבחינה הפונקציונלית. תקרות מהסוג האמור יכולות, הן כשלעצמן וכן באמצעות תוספת למטרות בידוד, ליצוק מרחב אקוסטי איכותי וייחודי. אף שתקרות כאלה נועדו בדרך כלל לצרכים עסקיים ותעשייתיים, אפשר להתקין אותן גם בבתים פרטיים, עם השינויים המתבקשים.

 

ככלל, תקרות גבס מיוחדות חייבות להיות מותאמות לצרכים ולהעדפות של בעלי הנכס ושל מי שאמורים בסיכומו של עניין לעשות בו שימוש אחרי ההתקנה של התקרות. לכן, לפני שניגשים למלאכת הבנייה של תקרות גבס בכלל, חשוב בראש וראשונה לתכנן היטב את התקרות ואת המבנה של החלל באופן כללי, על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. תגנון המבנה כולל הן את העיצוב והמראה שלו, המייצר את הרושם הראשוני ואת האווירה לכל אורך השהייה במבנה. התכנון צריך לכלול גם את החלקים הפונקציונליים, כגון המיקום הנכון של מסכי טלוויזיה, שקעים, תאורה וכיוצא באלה אמצעים שנועדו להשגת האפקט הסופי של העיצוב.

למה תקרות גבס מיוחדות עדיפות על בנייה או שינויים בתקרה

בנייה של כל מבנה, בין אם מבנה למגורים או לצרכים תעשייתיים, כרוכה בהליכים מסובכים ולא פשוטים, על מנת לאשר את הבנייה. מדובר באישורים של המועצה או הרשות המקומית, אישור גורמי הבטיחות ועוד. כשצריכים לאשר בנייה והקמה של מבנה, צריכים להסתייע במהנדס או באדריכל הן לצורך הגשת התוכניות והן לצורך מעקב אחרי הביצוע, עד לסיום ולקבלת טופס 4 – טופס אכלוס. גם כשמדובר בשיפוצים משמעותיים, חובה על בעלי הנכס להסתייע באנשי מקצוע ולקבל אישורים מתאימים. .כאשר מסתייעים בבנייה של תקרות גבס מיוחדות, הצורך בקבלת אישור מיוחס, כולל גם הצורך בליווי של מהנדס או אדריכל, בלים למעשה. בניית תקרת גבס איננה מוגדרת, ובצדק, כסוג של שינוי במבנה, אלא רק כעיצוב פנים לנכס.

 

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי בנייה של תקרות גבס מיוחדות חייבת להיות מתוכננת בצורה מקצועית. זאת, על מנת למנוע קריסה של התקרה ולמנוע נזקים אפשריים לרכוש, או פגיעה גופנית חלילה במי ששוהים בחלל שבו מותקנת התקרה. מהסיבה הזאת, יש צורך בליווי מקצועי ובביצוע מקצועי של עבודות התכנות והבנייה של תקרות גבס מיוחדות החל מהשלבים הראשונים ועד סיום עבודת הבנייה. מאליו מובן שאם במרווח שבין תקרת הגבס לתקרה האמיתית של המבנה מותקים צנרת מים, צנרת חשמל, כבלי טלפון וכיוצא באלה, חשוב שההתקנה תתבצע גם כן על ידי אנשי מקצוע. ככלל, ההמלצה שלנו כאן היא להימנע מביצוע עבודות ללא פיקוח וללא מעורבות של אנשי מקצוע מיומנים.

שאלות נפוצות על תקרות גבס מיוחדות

  • תקרת גבס עם לחות
  • תקרה מאריחי גבס
  • תקרות אקוסטיות מלוחות גבס

קל מאוד לעצב אותו ולייצר ממנו מגוון רחב של עיצובים.

בניית גבס
עבודות גבס תקרה
עבודות גבס בסלון