התאמות גבס למחסנים ומוסכים עם רכבים תפעוליים
כל מחסן או מוסך בישראל שיש בו פעילות של רכבים תפעוליים חייב להיות מותאם לתנאים הייחודיים שמציבה סביבת העבודה הזו. התאמות גבס נכונות הן קריטיות לא רק מבחינה בטיחותית, אלא גם לנוחות התפעול, עמידות המבנה ושמירה על ציוד.
בשנים האחרונות, עם העלייה בשימוש ברכבי תפעולי של חברת קלאב קאר מתחמים לוגיסטיים, מוסכים ומחסני תעשייה בישראל, יותר ויותר לקוחות שואלים אותי אילו שינויים אפשר לעשות עם קירות גבס כדי שהמקום יתאים לשימוש ברכב תפעולי. התשובה משתנה לפי סוג הרכב, מרחב התנועה הנדרש ואופי הפעילות במקום.
למה להשתמש בגבס דווקא במחסנים ומוסכים?
היתרון העיקרי של גבס הוא הגמישות. אפשר לתכנן, להרכיב ולשנות מחיצות בצורה פשוטה ומהירה. בגבס ניתן להעביר תעלות חשמל, לשלב דלתות, חלונות ומערכות איוורור בקלות רבה יותר מחומרים אחרים, כמו בלוקים בטון.
בנוסף, גבס תעשייתי מסוגים כמו גבס מחוזק (קשיח יותר) או גבס עמיד במים מאפשר להתמודד עם אתגרים סביבתיים במוסכים – לחות, שינויי טמפרטורה ופיח.
התאמות נדרשות במרחב התפעולי
סהר אוחיון אומר שעובדים עם רכבים תפעוליים, תכנון מסלול התנועה שלהם בתוך המחסן או המוסך חייב להיות חלק מהשיקולים המקדימים בבניית מחיצות גבס. המעברים צריכים להיות רחבים מספיק, ללא בליטות מסוכנות או קצוות חדים שיכולים לפגוע ברכב או במפעיל.
להמחשה: אם רכב תפעולי בקו ייצור דורש רוחב תמרון של 2.5 מטר, אין טעם לתכנן קיר גבס במרווח צר יותר רק כדי "לייצר חדר אוכל קטן" או "משרד ניהול קטן". התוצאה עלולה להפריע לתפקוד של כל המערכת.
בחירת סוגי גבס לפי צורך
בשטחי מחסן פעילים כדאי להשתמש בלוחות גבס ירוק (עמיד ללחות) או גבס אפור מאסיבי בתוספת חיזוק מתכתי פנימי. קירות כאלה לא ייפגעו מיד מכל פגיעה קטנה של רכב תפעולי או עגלת משא, וישמרו על יציבות גבוהה.
- במקומות עם חשש ללחות – גבס ירוק
- באזורים בעלי תנועה כבדה – גבס קשיח עם מסגרות פלדה
- לפני עמדות טעינה – מחיצות גבס מחופה ביריעות מגן
מניסיוני, לקוח שהתקין תשתית גבס רגילה במרכז תפעולי עם מזגנים תעשייתיים נתקל בהתנפחות קירות תוך פחות משנה – כי הלחות המצטברת בזווית המיזוג התחילה להרקיב את הגבס. החלפתו לגבס מתאים פתר את הבעיה לצמיתות.
תכנון גישה ואבטחת קירות
רכבים תפעוליים נעים לעיתים בקרבת הקירות ולכן חשוב לא רק לבנות נכון – אלא גם להגן על הקירות. אחת ההתאמות האפקטיביות ביותר היא התקנת "פסי גומי נוגדי פגיעה" בתחתית קירות הגבס. זה מגן הן על הרכב והן על הקיר.
עוד משהו שאני ממליץ עליו הוא לא למקם נקודות חשמל או מתגים קרוב מדי לגובה הפגוש של הרכב התפעולי. עדיף להציב תשתיות חשמליות בגובה של לפחות 1 מטר מגובה פני הרצפה, כדי להימנע מפגיעות חוזרות בזמן תנועה.
שילוב מערכות אוורור, תאורה ובקרה בגבס
בגבס אפשר לשלב תשתיות רבות בצורה אסתטית: מזגנים, תאורה תעשייתית, מצלמות בקרה ואפילו נתיבי אוויר. אבל כשמתכננים מוסך פעיל עם רכבים, צריך להתחשב בזרימת תנועה ושאיבה. לדוגמה, כדאי לשלב גרילים חלולים בתוך קירות גבס בגובה התקרה, שיכולים לשאוב גזים נפלטים או אוויר חם מהמנועים החשמליים של הרכבים.
גם מבחינת תאורה, חשוב להימנע מהצללה בפינות תמרון ולהשתמש בגוף תאורה שקוע בגבס במקום עומד. כך מתקבל יותר אור ופחות סיכון לגירודים או תאונות.
עיגון ובידוד אקוסטי בתוך מחסן רועש
מוסכים ואתרי ייצור יכולים לייצר רעש משמעותי – במיוחד כשמפעילים כלי רכב תפעוליים. שילוב של בידוד אקוסטי בתוך קירות הגבס תורם לשיפור סביבת העבודה.
ניתן להשתמש בצמר סלעים מסוגים שונים ובבידוד כפול בתוך קיר גבס כפול – מה שבאופן מידי מפחית הדהוד ויוצר אזור שקט יותר לעמדות ניהול או מתקני שירות.
בטיחות אש ושרידות במצבי חירום
גבס אינו דליק מטבעו ורבים לא יודעים שלוחות גבס עמידים יכולים להיות מרכיב קריטי במניעת התפשטות שריפה. בשימוש במחסנים עם סוללות או ציוד נייד חשמלי – כמו רכבים תפעוליים – זה חשוב במיוחד.
במקומות שבהם קיים סיכון אש, כדאי לדאוג להתקנת לוחות גבס עמידים לאש (בדרך כלל גבס אדום) ולהוסיף שכבת טיח אקוסטי מעכב בעירה לפי תקן ישראלי 755, הכולל דרישה להתנהגות אש לפי סוג המבנה.
התאמות שונות לפי סוג הרכב
יש הבדל בין רכב תפעולי קל לנשיאת ציוד לתוך מחסן קטן, לבין רכב תפעולי רחב וכבד במתקן מסחרי גדול. לכן, כל תכנון גבס צריך לקחת בחשבון את מידות וסוג הרכב הנכנס:
- לרכב קטן: מספיק מעבר של 2.2 מטר, קיר גבס מרווח סטנדרטי ופתחים לפי גובה
- לרכב כבד: יש לתכנן קירות עבים יותר או עם חיזוק פנימי, מרווח גישה של לפחות 3 מטר, ופתחים כפולים
- לרכב חשמלי: חשוב לאפשר גישה נוחה לעמדות טעינה, ולשמור את חיווט החשמל רחוק ממוקדי תנועה
בסופו של דבר, כל התאמה של קירות גבס למחסן עם תנועה של רכבים תפעוליים מחייבת תכנון מתקדם. אי אפשר לקחת מפרט רגיל של בית או משרד וליישם אותו בשטח תעשייתי בלי לחשוב על התנאים המיוחדים של השטח: משקלים, חום, מזג אוויר ורעש.